tisdag 20 december 2011

Dagens Ridpass

Lizzy:
Har ju bytt till tredelat bett på henne och jag säger bara hejfinhäst!! Hon går så himla bra på det att jag återigen kände att jag inte ville sluta rida hihi. Hon gick dressyr med mig i lördags och i söndags red Emelie igenom henne. Igår fick hon vila och idag körde jag lite markarbete i stora ridhuset.

Började med att rida fram henne och se till att hon hade ordentligt med motor. Hon var lite loj i början så fick ta i med sporrarna och pisken några gånger. Och efter att vi hade galopperat fram i båda varven så började jag jobba henne lite smått. Hon var verkligen jättemjuk i höger varv och gick helt klockrent! Vänstersidan är lite stel, funderar på om man kanske skulle ta ut en massör/akupuntör efter jul och nyårshelgerna. Hon har fått akupunktur ett par gånger förut och svarat väldigt bra på det. Tror hon sitter fast lite i vänster eftersom hon varit stel där ett par veckor.. Någon som vet en bra akupunktör? :)

Hur som helst så började vi med övningen i höger varv eftersom hon var mjukast där.



Bilden föreställer alltså upphöjda cavalettibommar. ;) 40-50 cm ungefär. Red igenom en gång för att se hur det stämde med avståndet och då la hon in 4 galoppsprång men det blev trångt. Så jag samlade ihop henne och kom på 4 språng ett par ggr, sen släppte jag bara efter lite så passade det med 3 språng. Hon var verkligen superfin och jag kände hur hon arbetade under sig även över bommarna när jag samlade ihop henne på 4 språng. Känslan var så... underbar!!

Skrittade lite och bytte sedan varv. Hon var svårare att reglera i vänster varv, detta beror såklart på att hon är stelare där överlag. Fokuserade på att få henne rak och att lyssna framåt i detta varv. Hon var riktigt med på noterna och jobbade på fint på 3 språng. Samlade ihop henne så gott jag kunde och fick in 4 språng två av gångerna.

Avslutade med att köra ett par ggr till i höger varv, sen galopperade jag henne i lättsits runt spåret och längde tyglarna litegrann så hon kom ner i en riktigt djup och fin form som avslutning! Fina lilla häst, hon gav mig verkligen motivation av detta ridpass!! :D

Emelie & Finaste på skolmästerskapet 2011, 2:a plats! <3

Tina Svane-träning, maj 2011
Foto: Matilda Gren

Tina Svane-träning maj 2011
Foto: Matilda Gren

/Mikaela

1 kommentar: