onsdag 23 november 2011

Fina lilla hästen

Hoppträning för Bobo Fuchs
En fin liten skiss på dagens bana! ;) Vi började med att rida fram och använde oss då utav bommarna och krysset på långsidan. Vi skulle rida i galopp utan stigbyglar och fokusera på rytm och balans. Nyttig och bra övning! För att göra det lite svårare sen så skulle vi rida utan stigbyglar över första bommen, ta dem innan krysset och sen släppa dem igen innan sista bommen. Det var en rolig utmaning som gick bra. Lizzy blev mjuk och fin i kroppen av den här uppvärmningen då vi samtidigt skulle ha 4 respektive 6 galoppsprång mellan krysset och bommarna. Vi gjorde detta i båda varven.


Vi hoppade sedan fram på hinder nr 1 med en galoppbom framför. Vi kom i höger varv, hoppade hindret och skulle sedan göra halt jämte oxern på långsidan. Det fick vi göra om några gånger tills hon lyssnade ordentligt på mig och stannade där jag ville.

Efter det hoppade vi kombinationen (4 och 5) från båda hållen och det gick verkligen superbra alla gånger vi kom. Även om vi kom lite kort in någon gång så smackade jag på och höll om bra med benen så hon räckte igenom den. :) När vi kom i vänster varv la vi till oxer nr 8 efter kombinationen och det blev riktigt fina språng!

Sen hoppade vi hela banan och då låg hinderna på 90cm och det pirrade i magen vill jag lova! Har inte hoppat på den höjden sen i våras någon gång. Jag fegade ur på första hindret och fick inte tag på stigbyglarna till kombinationen så då svängde jag faktiskt förbi en gång med flit, men sen hoppade vi allt och det var verkligen roligt! Jag kände att jag litade på våran förmåga och jag red med både kropp och själ! Morrade lite åt henne på oxrarna 9 och 10 så hon förstod att jag var bestämd eftersom vi inte hoppat några språng på de hinderna innan. Hon lyssnade på mig och jag är så nöjd!!

Glömde tyvärr att ladda batteriet i kameran... så det blev ingen film tyvärr. Men jag bjuder på en gammal hoppbild på stjärnan. ^^

Från en hoppträning 2008 ^^

Nu ska jag äta lite sen kvällsmat och sedan inta sängen. Natti!
/Mikaela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar