fredag 25 november 2011

Dagens Ridpass

Hellu! Idag hade jag båda hästarna och var i stallet ca 4,5 timme. Det är typ snabbt för att vara mig ska ni veta! ;) Började med att rida Wiona, sen mockade jag åt båda och fixade maten. Efter det borstade jag lermonstret Lizzy och sen fick hon röra lite på sig också.


Wiona: Red i stora ridhuset, det var lite trångt då jag är van att rida på hela och idag var det voltige på ena delen. Men det gick ändå! Hon kändes mjuk från början och bråkade (dvs, hoppar omkring, sparkar bakut osv) bara ett par gånger innan hon förstod att hon skulle sammarbeta och jobba under sig. I början blev det lite haffsigt då det var 3 söta ponnyer inne och blev ridna samtidigt och jag fick hålla uppsikt. Men efter ett tag samlade hon ihop sig mer och när jag ridit fram så galopperade vi över en bom på en 15 meters volt och det gick superbra! Mia hade ställt upp en markarbetsövning så jag provade att jobba på den med henne. Första gången som jag "hoppade" något med henne. :)


I höger varv gick det väldigt bra och hon jobbade på fint. Jag red på 3-3 och 3-2 galoppsprång. När vi bytte håll blev det genast mycket svårare, hon var stel och körde upp huvudet men jag lät inte det störa utan körde vidare och red även här på 3-3 och 3-2 språng. Det märktes att hon tyckte det var riktigt kul med lite bommar!

Mot slutet av ridpasset blev hon jättejättefin och lossnade helt i munnen! Det var en sån härlig känsla att kunna rida henne så. Jag har strävat efter att hitta den känslan på henne. Ni vet när man har kontakt med munnen, men det inte är någon onödig tyngd ifrån hästens sida och man känner hur man använder sits och ben till 95%! Är väldigt nöjd med passet och det tror jag hon också är. Hon stod med lång underläpp och halvsov i boxen efteråt. ^^

Sötnosen!! Puss på mulen <3
Lizzy: Här kan vi snacka lerinpackning! Trots täcke med hals var hon supersmutsig..! xD Hela benen, magen, halva halsen och hela ansiktet! Ge mig minusgrader och snö tack? Hon uppskattade i varje fall våran mysiga borst och pysselstund. ^^ Släppte henne sen i lilla ridhuset i ungefär 20 min, hon sprang på som en tok emellanåt och tyckte det var ruuuligt! När jag skulle skritta av red jag barbacka i grimma och grimskaft, så busigt av mig va! ;)

Imorgon har Emelie Lizzy och Lotta Wiona. Jag ska kolla på träningarna för Anna Emanuelsson, tar med kameran (med laddat batteri denna gång!) så kommer det upp bilder/filmer på söndag. :)

Ha en toppenhelg, det ska jag ha!
/Mikaela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar