måndag 9 januari 2012

Hoppkurs!

Heeej kära ni, förlåt för kass uppdatering men jag har verkligen inte haft någon tid alls. Tänkte skriva om hur det gått att rida nu i helgen. Jag och Lizzy var med på 3-dagars kurs för Tina Svane.


Fredagen: Idag fokuserade vi väldigt mycket på att få hästarna att lyssna, vara raka och lyda våra hjälper. Vi red olika bågar och flyttade dem, vi red över trav och galoppbommar med långa distanser och gjorde halt efteråt. Vi gjorde skänkelvikningar och slutor. Vi hoppade över cavalettihinder på slutet och även där flyttade vi dem och gjorde småvolter emellan.


Hur det gick: Både jag och Lizzy var spända som fjädrar första delen av passet, hon sprang på och tog tag i bettet och bara surade, jag fick svårt att andas då min astmaspray verkligen inte hjälpte. Efter att Tina hoppade upp och red henne lite så gick det mycket bättre. Jag hann slappna av och hämta andan och Tina förstod ännu mer hur hon skulle hjälpa mig då hon kände hur Lizzy verkligen var. Andra delen av passet gick det bättre och bättre ju längre vi red, mot slutet var hon helt underbar och lyssnade fint. Hon fick en bra form och trivdes med mina hjälper. Är väldigt nöjd över hur mycket träningen gav oss. Från stel, spänd och tjurig till mjuk, lyhörd och avslappnad! :)

Min fina! <3 Foto: Sara igersten
(klickbar bild)

Lördagen: Vi travhoppade med bommar framför ett räcke och hoppade i galopp med galoppbom - ett galoppsprång - oxer. Utöver det hoppade vi serier. Det var svåra svängar och mycket tekniskt tänkande. Det gällde att ha hästarna med på noterna och kvicka i tanken för att hinna med att svänga.

Hur det gick: Idag var Lizzy mycket gladare och la till ett och annat bocksprång! :) Hon var väldigt lyhörd sen gårdagen och fixade det mesta väldigt bra. Hon hade inga problem med själva serierna. Dock tycker varken hon eller jag om att hoppa i trav, så hon tog travbommarna i galopp några gånger. ;) Det roliga är ju att hon kortade galoppen såpass att det blev lagom avstånd också! Min häst är galet söt! ^^ Hon gjorde en fulnit på ett hinder i en serie, men då la jag till skänkeln hårt. Hon svarade med en bakutspark, surisen! ;) Men jag la till skänkeln lika hårt igen och då gav hon sig. ^^

Galopp över travbommar som sagt! ;)


En serie vi hoppade :)


Galoppbom - ett galoppsprång - hinder


Bild från film, klickbar! :)

Söndagen får ett eget inlägg! ;) Ska fixa en film till det också, den som väntar på något gott... ^^

/Mikaela

3 kommentarer: